Végh Ágnes
pszichológus, perinatális szaktanácsadó
Mindig nagyon érdekelt a csecsemő és kisgyermekkor, a kötődés, a szoptatás és ezek hosszú távú hatása. Ahogy az elvetett magból sudár fácska...
tovább...
"És a dajka a keblére vette a kisdedet…". Csecsemő- és anyasorsok a bérdajkaság korából
„Ezen a lánykán minden kedves volt, de nem tudta, miért nem fér a szívéhez.” - „Miért nem engedted meg, hiszen könyörögtem, hogy én szoptathassam? … Kértem, hogy én táplálhassam, nem engedték meg s most szemrehányást tesznek.” Annának a szülés után kialakuló pszichózis miatt kellett beleegyeznie, hogy szoptatós dajkát hívjanak kislányához. A XIX. századi Oroszországban házhoz jött a dajka.
„Egyszer Emmának hirtelen eszébe jutott, hogy látnia kell a kis leányát, a kit dajkaságba adtak az asztalos feleségéhez. … A kapunyitás zajára megjelent a dajka, karján egy csecsemővel, a ki éppen szopott. Emmának a gyereke egy alacsony fűzfavesszőből font bölcsőben feküdt. Anyja a takaróval együtt karjai közé vette s halkan dúdolgatva ringatni kezdte. … Különösnek tűnt fel a szép nankin-ruhás hölgy e nyomorúság közepette.” Emmának már a férjét is kiadták annak idején dajkaságba a XIX. századi Franciaországban.
„Holmi szegény cselédfélétül csak könnyebben megkapom azt az öt forintot, mert annak minden hónapban kijár a bére; de mikor valami úri dámával van dolgom, az isten őrizz. Mert vannak ám itten úri gyerekek is. Ne tessék rosszat gondolni. Ez a kis poronty a bölcsőben hát ez egy jómódú kereskedőnének a kicsinye, akinek derék ura van, szép szállása van, kocsin jár, selyemmel söpri az utcát, hanem hát nem tudta tűrni a szoptatós dajkáknak a szekatúráját. Tudja, lelkem, egy szoptatós dajka nagy úr egy úri háznál, s inkább kiadta hozzám dajkaságba. Az igaz, hogy ez tizenkét forintot fizet; de tisztába is kell tartanom a kicsinyét, s minden hónapban egyszer be kell hozzá vinnem a városba, hogy lássa.” Richárd nyomorúságos körülmények között találja meg a fiát a XIX. századi Magyarországon. A kisfiú azért került el vidéki dajkához, mert édesanyja megesett úrilány volt.
A szoptatós dajkák és a bérdajkaság intézménye a módos családoknál Európa szerte elterjedt gyakorlat volt a történelem folyamán, amelyet a korabeli szakemberek időről időre megpróbáltak visszaszorítani. Magyarországon XVII. századi forrásokból tudhatjuk meg, hogyan választottak szoptatós dajkát a főúri családok.
A XIX. században magyar orvosok és politikusok (Mátéfy Ferenc, Mokossinyi Mihály, Horváth Elek, Saly Imre, Kossuth Lajos) léptek fel a bérdajkaság káros szokása ellen és érveltek azért, hogy az anyák maguk szoptassák gyermekeiket. „Szoptasd tehát oh anya csecsemődet, mert természetes, törvényes és egyedül jó táplálmánya emlőidben van rejtve.”
De hogyan hatott az anyák és gyermekeik kapcsolatára, az anyák és a csecsemők sorsára az, ha a kisdedet dajkák gondjára bízták? Néhány esetet szeretnék bemutatni a múltból, többek között a bevezetőben idézett Anna Karenyina (Tolsztoj), Emma Bovary (Flaubert) és Plankenhorst Alfonsine (Jókai) és gyermekeik sorsát ebből a szemszögből.